Saturday, February 18, 2012

Langkawi, KL, Hikkaduwa

Nar vi akte fran Lipe hade vi alla fyra en liten klump i magen tror jag. Thailand hade varit sa himla himla bra och vi hade haft sa roligt sista veckan pa Lipe sa att det kandes som att det inte kommer bli sa mycket battre. Vi tar en speedboat till Langkawi och kommer till Cenang runt atta pa kvallen efter att ha varit vid immigration center och fatt nagra fina stamplar i passet. Vi hittar ett dorm med tva madrasser pa golvet dar vi alla fyra tranger ihop oss och sover gott hela natten. Dagen efter gar vi upp till Gecko Guest House som vi hort mycket gott om fran andra manniskor som ar pa vift. Dar bodde ett gang svenskar som alla pluggade i Taiwan och vi blev direkt bjudna pa 25-arsfest pa kvallen.

Kvallarna och natterna pa Langkawi var de roligaste jag varit med om i hela mitt liv. Vi traffade sa mycket fina manniskor och allting var bara som en enda drom. Alla hangde forst pa Babylon, dar ett reggaeliveband spelade. Sedan tog man taxi tillsammans till Sunba dar man dansade fotterna av sig for att tillsist aka till Tomato House som var oppet dygnet runt. Dar at man varldens godaste kycklingrora med naanbrod. Nagongang pa morgonen somnade man gott i sin sang.

Sa det var med samma klump som pa Lipe, fast tio ganger storre, som vi lamnade Langkawi. Johanna hade dessutom halsfluss sa bussresan till KL var inget vidare. Vi kommer dit vid fyra pa morgonen men beger oss direkt till sjukhuset for att Johanna ska fa lite tabletter mot sin halsfluss. Dagen darpa inser jag att jag har en ovanligt hog feber och valdigt ont i kroppen. Vi aker till sjukhuset en gang till, fast ett annat, och efter blodprov och en hel del vantan visar det sig att jag har fatt Denguefeber. Efter att ha hort en hel del historier om denna harliga sjukdom trodde jag att min resa var slut dar. En vecka inlagd pa Pantai hospital och ungefar 15 liter dropp senare sa gav var kara Dr Kudva oss tummen upp och vi sprang snabbt som tusan till datorn och bokade en biljett till Colombo.

Och har ar vi nu, i Hikkaduwa. Stranden ar mer som den var forsta aret, bred och fin. Solen skiner for det mesta och alla stammisarna ar har. Pa nagot satt sa kanns det anda inte riktigt som det brukar och vi planerar att pa mandag fortsatta att resa langs kusten. Varan ursprungliga resplan har forandrats totalt och nu ser det ut som att det blir Filippinerna efter Sri Lanka. Land nummer ett pa Denguelistan!! Men vi har kopt nytt myggmedel och myggplaster och jag och Cornelia sover gott under varat myggnat pa vart 15 kr-hostel. Och vi har fatt tillokning forresten, Amanda har anlant vilket ar superkul!!

Hoppas att ni mar bra darhemma, jag ska forsoka lagga in lite bilder nar jag har lust. Ta hand om er och frys inte for mycket.

PUSS

5 comments:

  1. Skönt att du är frisk nu. Ofta är det människorna och upplevelserna som gör resmålen till det där extra. Kul att ni ska till Filippinerna, jag hörde nåt om Boracay åk också till Palawan så det inte bara blir Festa på schemat.
    Lev väl och håll hälsan intakt.
    Din Far

    ReplyDelete
  2. Blir det stopp i tex Tangalla innan Yala? Kanske Arugam Bay med Pottuvil Point sedan? "Vandring" i Ella och tåg mellan Badulla och Hatton rekommenderas starkt! Boka platser i utsiktsvagnen längst bak och fota fina bilder till mig (och mitt projekt)! Pussar & Kramar

    ReplyDelete
  3. Har precis smörjt in mig i lite brun utan sol och ska börja skriva lite rapport. Sänd mig lite sol här i snöstormen, för det är verkligen snöstorm!
    Saknar dig, längtar till i sommar med Coldplay, Bruce osv.
    Din Syster

    ReplyDelete
  4. Lilla Elin! vad roligt att läsa att allt är bra! morfar och jag tänker mycket på dej, hoppas att resten av er resa blir lika rolig!jag kikade lite på din kompis blogg, vilka söta sködpaddor, och vilka söta tjejer! Nu längtar ju jag också tillbaka! puss o kram var rädd om dej! mormor o morfar..........

    ReplyDelete
  5. Hej Elin! Skönt att läsa senaste nytt från dej och att allt nu verkar helt OK efter myggbettet... Jag förstår att ni helt enkelt har det superroligt och får upplevelser för livet. Pratade igår med Kjell som ju varit i Indien 17 dgr. Rest runt både med buss o tåg o flyg och sett mycket. Sista dagarna - nere i Goa - åkte han på en riktig magplågare o är inte bra ännu.Han var i stort sett nöjd med resan ändå+, men tyckte det var lite svårt med den enorma folkmassan överallt.Min personliga uppfattning är att man nog ska resa dit i ungdomens dar - som du gör - med öppna sinnen o innan man hunnit bli så bekväm, lite skrajsen och introvert...
    Ha de nu fortsatt bra och sköt om dej! P+K Farmor

    ReplyDelete